Ervaring bovenschools, als interim-directeur en begeleider 2011-2022 (2007)
Mei 2022: interim-directeur bij SGVVS (Tobiasschool Zeist). April 2022: 4 maanden stafmedewerker onderwijs en kwaliteit bij de SCOH (Den Haag).Maart 2022: projectleider impuls bewegingsonderwijs bij Fectio (St. Michiel).Oktober 2021: 2,5 maand interim-directeur bij Fectio (St. Michiel).Maart 2021: 13 maanden corona crisismanager bij de SCOH (Den Haag).
September 2020: 3 maanden leerkracht onder het motto "Alle hens aan dek voor het lerarentekort" (provincie Utrecht).
Februari 2020: 5 maanden werkervaringsplek bedrijfsvoering en benchmarking bij Berenschot (Utrecht).
November 2019: 2 maanden interim-directeur bij Fectio (De Stek in Houten).
April 2019: 9 maanden leidinggevende a.i. en projectleider bij de Koninklijke Auris groep (Prof. Groenschool in Amersfoort).
September 2017: 1 jaar en 8 maanden advies en ondersteuning personeelszaken en bestuurlijk bij Stichting NOB (Voorburg).
Maart 2018: 5 maanden interim-directeur, ondersteuning managementteam DOK12 (KPOA in Amersfoort).
Juni 2017: 5 maanden stafmedewerker P&O bij de SCOH (Den Haag).
Januari 2017: 5 maanden stafmedewerker onderwijs en kwaliteit bij de SCOH (Den Haag).
Augustus 2015: 24 maanden HRM/P&O-er en algemeen beleidsmedewerker Prokind Scholengroep (Spijkenisse).
April 2015: 4 maanden interim-directeur bij de SCOH (De Spiegel in Den Haag).
November 2014: 5 maanden stafmedewerker onderwijs en kwaliteit bij de SCOH (Den Haag).
Augustus 2013: 12 maanden interim-directeur bij het KPOA (DOK12 in Amersfoort).
Maart 2013: 9 maanden interim-directeur bij Fectio (de Boogerd in 't Goy).
Januari 2013: 4 maanden begeleiding van een directeur van de Stichting Openbaar Onderwijs Wijk bij Duurstede.
Januari 2013: 7 maanden een directeur van het KPOA bijgestaan.
Januari 2013: 7 maanden advieswerk voor het KPOA.
Augustus 2012: 5 maanden interim-directeur bij Fectio (St. Nicolaasschool in Odijk).
April 2012: 3 maanden niet beschikbaar i.v.m. "ouderschapsverlof".
December 2011: 4 maanden waarnemend directeur (zwangerschapsverlof) bij het KPOA (DOK12 in Amersfoort).
Augustus 2011: 5 maanden interim-directeur bij het OOH (De Brug in Houten).
Maart 2011: 4 maanden advieswerk in opdracht van het College van Bestuur van het KPOA over de bedrijfsvoering van één van hun scholen.
Maart 2011: 4 maanden een directeur van het KPOA bijgestaan.
Januari 2011: 13 maanden interim-directeur bij de SKSWW (De Franciscusschool in Woerden).
In 2007 werd ik benaderd om tijdelijk de directeur van de Nieuwe Regentesseschool (Freinetonderwijs) in Utrecht waar te nemen. Dit heb ik tot de zomervakantie gedaan naast mijn werkzaamheden op de Tafelronde. Toen is mijn interesse gewekt om als interim-directeur aan de slag te gaan.
Relevante werkervaring (leidinggevend) van 1997 tot en met 2010
In 1997 werkte ik op De Taalkring te Utrecht, een school voor kinderen met ernstige spraak- en taalproblemen. Ik ben toen gevraagd voor een nieuwe functie: teamleider (DA functie). Ik heb deze functie vormgegeven en vervuld van 1997 tot en met 2000.
In 2000 ben ik gevraagd waar te nemen als directeur en in 2001 is deze taak overgegaan in een vaste aanstelling (DC functie). Deze functie heb ik bekleed tot 1 september 2005. Op De Taalkring werkte een gemiddeld jong en dynamisch team van 60 medewerkers. Liefde voor de kinderen, aandacht voor elkaar en grote inzet ten aanzien van kwaliteit van onderwijs waren kenmerken van het Taalkringteam. Er was samenwerking in een hoge mate van onderlinge afhankelijkheid. Ik heb leiding gegeven aan een organisatieverandering, een cultuurverandering en aan onderwijsvernieuwingen. Van een topdown, hiërarchische organisatie naar een lerende organisatie met zelfsturende eenheden, waar de verantwoordelijkheden laag in de organisatie liggen. En van klassikaal onderwijs naar een ontwikkelingsgerichte visie. Ik heb drie teamleiders aangestuurd en begeleid binnen het concept van integraal management. Ik heb persoonlijke ontwikkelingsplannen ingevoerd op basis van competenties, een systeem van kwaliteitszorg opgezet en een sfeer gecreëerd waarin een leven lang leren de normaalste zaak van de wereld is geworden.
Vanaf 1 augustus 2005 tot en met 1 augustus 2006 was ik werkzaam als lid centrale directie bij de Katholieke Scholenstichting Utrecht. Deze Stichting verzorgt onderwijs voor zo'n 5.000 kinderen op 22 locaties. Ik gaf - samen met de voorzitter - leiding aan 4 clusterdirecteuren, die op hun beurt weer leiding gaven aan 26 locatiedirecteuren. Mijn ambitie stond op gespannen voet met de zingeving binnen die functie. Mijn kracht heeft altijd gelegen en ligt in het leidinggeven aan volwassenen dicht bij de werkvloer. Ik weet uit ervaring dat verantwoordelijkheden laag in de organisatie leggen en mensen helpen die verantwoordelijkheden te nemen, energie en inspiratie geeft aan de mensen die het uiteindelijke werk moeten doen (in dit geval leidinggeven aan kinderen). Ik kon binnen de KSU deze overtuiging niet vormgeven.
Met ingang van 1 augustus 2006 ben ik in dienst getreden als directeur van de Tafelronde, een basisschool met 2 locaties in Amersfoort. Naast teamvorming waren de belangrijkste twee ontwikkelingen van de Tafelronde, het onderwijs vormgeven volgens de uitgangspunten van Ontwikkelingsgericht Onderwijs en de Tafelronde als Academische Opleidingsschool. Wanneer scholen in de frontlinie van onderwijsinnovatie werken is leren op de werkplek van bestaand en nieuw personeel en onderzoek doen naar eigen schoolontwikkeling continu pionieren. Op deze school ben werkzaam geweest tot 1 augustus 2010, omdat ik ontslag heb genomen om mijn toekomstplannen verder vorm te geven (maar eerst van augustus t/m december op reis door Australië).
Onderwijservaring van 1994 tot en met 1997
Van 1994 tot en met 1997 heb ik als invalkracht groepsleerkracht in het basisonderwijs bij de Gemeente Utrecht gewerkt. Daarnaast studeerde ik orthopedagogiek.
In 1995 ben ik als stagiaire orthopedagogiek stage gaan lopen op De Taalkring te Utrecht, een school voor kinderen met ernstige spraak- en taalproblemen in de leeftijd van 3,5 t/m 12 jaar. Zij verzorgen onderwijs aan ongeveer 180 kinderen. Ik ben tijdens deze stage tevens werkzaam geweest als groepsleerkracht in de groepen 1 t/m 8. Na het afronden van deze stage ben ik het zwangerschapsverlof van de intern begeleider gaan vervullen, daarna het zwangerschapsverlof van een leerkracht en remedial teacher en tot slot het zwangerschapsverlof van een psychologisch assistente.
|